top of page

5 Veckor i Madrid: Love, Life, Lacrosse


¡Hola!

Jag är just nu i Madrid, Spanien, i fem veckor med jobbet. Sol, massa tapas, mycket jobb, men hur gör jag det med lacrosse? För det har jag redan tidigt haft kontakt med Madrid Lacrosse (en av 2 damlag i Madrid), så jag kan spela med dem under tiden jag är här. Vad jag inte visste är att det är tentamsperiod så de tränar bara en gång i veckan (om de tränar alls...). Men till en träning har jag varit och jag hade spionglasögonen på, redo att ta upp allt vad jag ser eftersom vi ska möta Spanien i vår första match på EM. På träningen var dock bara 3 av 18 landslagspelare med, så i slutändan kunde jag tyvärr inte se så mycket, men jag fick endå en liten känsla på vilken nivå lacrossen håller i Spanien och är imponerad av att de har en serie här. Vilken dröm för Sverige! Jag fick att spela mot deras reservmålvaktsom var väldigt bra, speciellt på studsskott. På EM skulle hon dock inte följa med, utan en spansk tjej från USA ska stå i mål.

Dessutom har jag träffat en tjej från Madrids andra damnlag ’Montes’ för att spela liten lacrosse i Madrids största och finaste park ’Retiro’. Hon är tyvärr inte med i landslaget. Vi spelade flera timmer och efter några minuter blev vi attraktion nummer ett i parken. Lacrosse ar inte så stort i Spanien heller :) Det var riktigt kul att prata med henne om hur lacrossen utvecklas i Spanien och att de kämpar med samma problem som vi i Sverige (långa avstånd, för litet fokus på ungdomar,...). Vi delade massor av övningar med varandra för lagträning men också speciellt egen träning: wallballs, stickskills, styrkeövningar. Så jag fick ny inspiration och kunde bygga in det direkt i min träning.

En anledning varför jag älskar lacrosse är, att man träffa så underbara människor överallt i världen! Det är verkligen en speciell grej med den här sporten som jag har aldrig hört från en annan sport på samma sätt. Jag blev sjuk efter tre veckor i Madrid och var tvungen att åka till sjukhuset eftersom det inte blev bättre. Jag kan inte ett endast ord spanska och som ni kanske vet är det ganska svårt att komma vidare med engelska i Spanien. Så jag ringde Natalja, tjejen från Montes Lacrosse, som hämtade mig direkt och körde mig till sjukhuset. Hon och hennes kompis stannade sedan hela 7 timmer med mig för att hjälpa mig eftersom ingen pratade engelska. Vilka härliga tjejer! Trots att vi ska vara motståndare om 8 veckor i Tjeckien, hjälpte hon mig och tog hand om mig en hel natt. Hur ofta träffar man såna guldklimpar? Garanterat oftare inom lacrossen än någon annanstans!!!

IMG-20150617-WA0000.jpg

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Inga taggar än.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page