top of page

En annorlunda erfarenhet

Nu är det måndag igen, och jag är tillbaka i ”verkligheten” på jobbet. Under hela helgen har jag levt i en lacrosse-bubbla, om än i lite annorlunda form än vad jag är van vid! Linköping/Norrköping Lacrosses herrlag deltog i Stockholm Lacrosse International Boxtournament, och jag tog chansen att få stå i mål under min första riktiga boxmatch!

Det hela började faktiskt redan i höstas, när det blev dags att lämna gräsplanerna och trycka in laget i en trång sporthall istället. Inomhussäsongen visade sig bjuda på ganska höga skaderisker för en målvakt, då alla ytor plötsligt var mycket mindre och anfallarna gärna sköt lika hårt på mål ändå (damer och herrar tränar oftast tillsammans i Linköping/Norrköping). Lösningen (räddningen?) blev att Curt Kinney tog med sig alla boxskydd han hade extra, och började drilla mig i boxlacrosse. Det innebar ett mindre mål, en betydligt klumpigare utrustning och en klubba som i stort sett aldrig lyfts över midjan. Trots att det var varmt och svettigt innanför alla skydd var det absolut värt det - dels för att det var riktigt roligt att prova på någonting nytt, och dels tror jag att det besparade min kropp en hel del blåmärken.

Under vintern hängde jag med på två träningsläger i Karlstad, tillsammans med ett gäng herrar som tränade inför box-turneringen AHM i Prag. Även om jag fick mycket tid i målet under dagarna i Karlstad, visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig när jag satt i bilen på väg upp mot Stockholm.

Med hög puls och en annalkande förkylning klev jag ut på hockeyrinkens isfria golv. Mina ”nya” (och betydligt mer skäggiga) lagkamrater dunkade mig i ryggen och sa några väl valda peppande ord. Sedan drog matchen igång, och när jag släppte in matchens första mål svor jag högt inombords. Linköping/Norrköping tog dock snart ikapp, och det hela slutade med att vi vann med 9-4! Matchens största pulshöjare för min del var dock inte själva vinsten, utan när jag lämnade det trygga crease-området för första gången och var livrädd för att bli nertacklad av någon i motståndarlaget (det blev jag som tur var inte).

Det blev ingen mer box-match för mig den helgen, utan jag riktade istället min uppmärksamhet mot den lilla ”klädbutiken” vi landslagstjejer satt upp på läktaren. När EM är över och inomhussäsongen återigen närmar sig ser jag faktiskt fram emot att få dra på mig de stora klumpiga skydden igen, och jag hoppas att några fler damer kanske får upp ögonen för den lite ruffigare och hårdare varianten av lacrosse. Men som sagt - fram till i augusti kommer numera allt fokus ligga på EM i Prag! Jag ska bara se till att bli av med den där förkylningen som drog över mig efter Stockholmshelgen…


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Inga taggar än.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page